Mikor érdemes változtatnod az edzésterveden?

By Wittmann Zsolt | Cikkajánló

aug 19

Biztosan ismerős a helyzet, amikor nagy reményekkel belevágsz egy netről letöltött, vagy saját magad által gondosan megtervezett új edzésprogramba, és néhány hét után úgy érzed, hogy valami nem okés.

Nem jön úgy a fejlődés mint kellene, túledzettnek vagy aluledzettnek érzed magad, vagy csak simán ráparázol az örökös kínzó kérdésre: hogyan lehetne MÉG JOBB ez a program? Ekkor nagy késztetést érzel arra, hogy saját kútfőből történő változtatásokat alkalmazz a programon: egy gyakorlat pluszban ide, egy gyakorlatot kiveszel onnan, megnöveled az ismétlésszámokat, több szériát csinálsz, satöbbi.

benefits-of-strength-training

Ez természetesen elsülhet jól, de rosszul is: a változtatások pozitív kimenetelére annál nagyobb esélyed lesz, minél többet tudsz önmagadról és az edzésről, kajáról. Dr. Mike Israetel cikkében azokról a tényezőkről olvashatsz, melyeket mérlegelned kell azelőtt, mielőtt belenyúlsz a programodba – mi pedig ezeket foglaljuk össze Neked, és egészítjük ki saját gondolatainkkal és tapasztalatainkkal a továbbiakban.

1. Elméleti tudás

Tök egyszerű: ha fogalmad sincs, hogy egy szett hozzáadásának vagy elvételének, vagy egy gyakorlat lecserélésének milyen fiziológiai hatása lesz, akkor jobb, ha nem kontárkodsz bele egy olyan programba, amelyet jó eséllyel egy Nálad sokkal hozzáértőbb szakember állított össze. Ezért ha saját magad edzője szeretnél lenni, akkor rengeteg, ismétlem rengeteg tudást kell magadba szívnod ahhoz, hogy fejlődésed optimalizálni tudd és ne kerülj állandóan zsákutcába.

2. A jelenlegi állapotod felmérésének képessége

Ahhoz, hogy fejlődj stressznek kell kitenned a szervezed, és annál jobban fogsz fejlődni, minél jobban be tudod lőni azt a terhelési mennyiséget, amelyből még regenerálódni tud a tested, tehát megtalálni azt a maximális munkamennyiséget amivel még nem edzed túl magad, de az eredmények a lehető leggyorsabban fognak jönni.
Képernyőfotó 2016-08-19 - 11.33.53

Ennek megállapításához tapasztalatra van szükséged: tudnod kell, hogy a jelenlegi edzéseid mekkora fáradtságot okoznak. Ha még nincs elegendő tapasztalatod és nem edzetted még alul és túl magad számos alkalommal, akkor nem fogod tudni, hol a határ, nem fogsz tudni mihez viszonyítani. Israetel szerint ha a “mennyire érzed magad fáradtnak a jelenlegi edzéseidtől?” kérdésre nem tudsz nagyjából pontosan válaszolni, akkor még nem állsz készen arra, hogy önmagadnak programozz.

3. Ne légy beszari, és ne legyen túl nagy egód

Ha eljön az idő, hogy növelni kell a terhelést, akkor erre készen kell, hogy állj és nem szabad megijedned a nagyobb súlyoktól… de ha túledzés környékére kerülsz és vissza kell egy kicsit venned, akkor félre kell tudnod tenni a ’THIS IS SPARTA’ mentalitást és elfogadni, hogy most nem a terhelés növelésének van itt az ideje. Ez önmagaddal szembeni őszinteséget, profi hozzáállást igényel.

A LÉNYEG: TAPASZTALAT + TUDÁS

A fentiekből leszűrhető legfőbb tanulság, hogy ahhoz, hogy megfelelően tudd saját edzéseid programozni, és a terhelésen hétről hétre megfelelően igazítani, rengeteg tapasztalatra és tudásra van szükséged.

Nem hiába rendelkezik edzővel csaknem minden magasabb szintű sportoló, hiszen még ha a tudás meg is van, akkor is felbecsülhetetlen mértékű segítséget tud adni, ha valaki kívülről szemléli a fejlődésünket hétről hétre és nem rendelkezik a mi érzelmeinkkel azzal kapcsolatban: így meg tudja hozni a szükséges lépéseket, és nem homályosítja el ítélőképességét semmi.

cdc0c8aa70e570b3c515624c0e1cc9e4

Nekem (Zsolti, a cikk írója) talán ez adta a legtöbbet, mióta fél éve (majd’ 15 évnyi edzés és az edzéselmélet tanulása) után elkezdtem egy edzővel dolgozni: van egy személy, aki számára felelősséggel tartozom és el tudja bírálni külső szemmel azt, hogy edzéseimet éppen milyen irányba kell mozdítanunk, mire van szükség a további előrelépéshez.

Tehát még ha megfelelő tudással és tapasztalattal is rendelkezel, véleményem szerint mindenképp szükséged van egy edzőre ahhoz, hogy optimálisan tudj fejlődni. Ha pedig még a tudás és a tapasztalat sincs meg, akkor egyenesen KÖTELEZŐ szakember segítségét igénybe venned – vagy ha nincs ilyenre lehetőséged, akkor legalább ne Te akard megtervezni edzéseidet, hanem keress egy olyan programot, amelyet szakember alkotott és vidd végig szóról szóra.

Follow

About the Author

Wittmann Zsolt vagyok, erőemelő- és testépítő edző, a PowerBuilder.hu alapítója. Szeretek nagy súlyokat emelni és kinyomni, valamint azt kutatni, hogyan lehetünk ezek segítségével egyre izmosabbak és erősebbek.

Tanulj meg edzeni!

Állítsd össze a saját edzés- és táplálkozási programodat az ingyenesen letölthető, 130 oldalas könyvünk, a POWERBUILDER TRAINING SYSTEM segítségével!